Wyjasnienie Państwowej Komisji Wyborczej z dnia 24 marca 2009 r. dotyczące postępowania z wykazami podpisów osób popierających inicjatywę przeprowadzenia referendum lokalnego, w przypadku gdy inicjator referendum odstąpił od składania wniosku o przeprowad

Przepisy ustawy z dnia 15 września 2000 r. o referendum lokalnym (Dz. U. Nr 88, poz. 985, z późn. zm.) nie zawierają regulacji co do przedmiotowego postępowania. Kwestii tej nie rozstrzyga wprost również ustawa z dnia 16 lipca 1998 r. - Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw (Dz. U. z 2003 r. Nr 159, poz. 1547 z późn. zm.), której przepisy na podstawie art. 1 ust. 2 o referendum lokalnym, mają zastosowanie w zakresie nie uregulowanym w ustawie o referendum lokalnym.

Uregulowań w tym przedmiocie nie zawiera także ustawa z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 673 z późn. zm.).

W takim stanie prawnym i faktycznym zdaniem Państwowej Komisji Wyborczej poszukiwać należy analogii najbliższej przedmiotowi sprawie. Analogia taka, zgodnie z art. 1 ust. 2 ustawy o referendum lokalnym, prowadzi do zastosowania przepisów art. 187 powołanej Ordynacji wyborczej, a zatem do postępowania określonego w rozporządzeniu Ministra Kultury z dnia 27 listopada 2002 r. w sprawie sposobu przekazywania, przechowywania i udostępniania dokumentów z wyborów organów jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 209, poz. 1781 i z 2005 r. Nr 25, poz. 210). Sporządzone wykazy podpisów mimo odstąpienia inicjatora od składania wniosku o referendum, traktować bowiem należy w świetle art. 12 ust. 1 ustawy, jako dokumenty referendalne. Wykazy te powinny zatem być przekazane komisarzowi wyborczemu i podlegać procedurze zniszczenia określonej w powołanym rozporządzeniu Ministra Kultury.

  • Drukuj
  • Pobierz w PDF
Rejestr zmian
  • Data utworzenia:17-03-2016 10:45
    Wprowadził:Hubert Puchała